Skip to main content

Gedragscode & Kwaliteitseisen

NIP

Als Psycholoog NIP (Nederlands Instituut van Psychologen) ben ik gebonden aan de beroepscode en kwaliteitseisen van het NIP. Informatie hierover is terug te vinden op de website van het NIP.

Kwaliteitsstatuut

Sinds 2022 ben ik als GZ-psycholoog in het bezit van een geldig Kwaliteitsstatuut. Deze is hieronder in te zien:

Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden

Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis- ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.

I. Algemene informatie

1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Lidewy Hendriks
BIG-registraties: 69930509725
Overige kwalificaties: GZ-psycholoog
Basisopleiding: Doctorandus Psychologie
Persoonlijk e-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
AGB-code persoonlijk: 94111776

Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Psychologen Praktijk Hendriks
E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
KvK nummer: 37134816
Website: www.psychologenpraktijkhendriks.nl
AGB-code praktijk: 94066946

2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.

2a. Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
De generalistische basis-ggz.

2b. Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.

Categorie A
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):


3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:

Patiënten kunnen bij mijn praktijk terecht voor behandeling van o.a. de volgende klachten:
stemmingsklachten, angst- en spanningsklachten; posttraumatische klachten en lichte persoonlijkheidsproblematiek. Voor de behandeling wordt gebruik gemaakt van een breed aanbod aan behandelvormen volgens de laatste richtlijnen van de GGZ, waaronder EMDR, cognitieve gedragstherapie, ACT, enz. Uitgangspunt is samenwerking met de patiënt, die de regie heeft. Uitleg over de mogelijke behandelingen worden voorgelegd en de keuze ligt bij de cliënt, zodat deze in haar of zijn kracht blijft of komt te staan. Ook voor niet vergoede zorg (zgn OZP zorg) kunnen mensen bij de praktijk terecht. Dit kan een bewuste keuze zijn van de cliënt of de problematiek valt in een niet vergoede categorie, zoals relatieproblematiek of burn-out, aanpassingsproblematiek na verlieservaringen. Het tarief voor de niet vergoede zorg staat op de website vermeld en wordt van te voren met degene die zich aanmeldt doorgesproken.


3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:

  • Aandachtstekort- en gedrag
  • Overige kindertijd
  • Delirium, dementie en overig
  • Depressie
  • Bipolair en overig
  • Angst
  • Restgroep diagnoses
  • Dissociatieve stoornissen
  • Psychische stoornissen door een somatische aandoening
  • Slaapstoornissen
  • Somatoforme stoornissen
  • Eetstoornis


4. Samenstelling van de praktijk

Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:

Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: Lidewy Hendriks
BIG-registratienummer: 66930509275

Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: Lidewy Hendriks
BIG-registratienummer: 66930509275


5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk

5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:

  •  Huisartsenpraktijk(en)
  • Collegapsychologen en -psychotherapeuten
  • Verpleegkundig specialisten
  • Ggz-instellingen
  • Anders: diëtisten en maatschappelijk werkers, alternatieve zorgmedewerkers


5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)): 

  • Chris Sleegers Big 19051312625
  • Klaas Prins Bignr 59050045825
  • Yvonne Weeseman Bignr 19930908125
  • Maarten van Steenis Big nr 49927421125
  • Geert van Atteveld Big nr 89003114625
  • Dirk Corstens Big nr 09020507301

5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk, tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:

Na overleg met de patiënt overleg ik met de huisartsen en eventueel met een erbij betrokken psychiater over de voor te schrijven medicatie. Ik overleg met hen over een diagnose en een mogelijk behandeltraject. Overleg vindt ook plaats over een voortzetting van de behandeling in bijvoorbeeld de 2e lijn.

5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):

Met patiënten die bij mij in behandeling zijn is er een duidelijke afspraak over bereikbaarheid. In crisissituaties mogen zij, wanneer dit is afgesproken, ook buiten werktijden en in het weekend contact met mij opnemen. Wanneer ik niet bereikbaar ben kunnen patiënten in crisissituaties terecht bij de huisarts of huisartsenpost.

5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?

Nee, omdat: met patiënten uit mijn praktijk persoonlijk afspraken zijn gemaakt over bereikbaarheid. Ik ben dus onder bepaalde omstandigheden buiten kantooruren bereikbaar. Daarnaast kunnen mensen terugvallen op de crisisdienst van de GGZ Noord Holland Noord via verwijzing van een huisarts.


5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:

  • Chris Sleegers Big 19051312625
  • Klaas Prins Bignr 59050045825
  • Yvonne Weeseman Bignr 19930908125
  • Maarten van Steenis Big nr 49927421125
  • Geert van Atteveld Big nr 89003114625
  • Dirk Corstens Big nr 09020507301


5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Bespreken van casussen en het evalueren van ingezette behandelingen, zonodige samenwerkingen, bespreken van nieuwe behandelmethoden.


6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee

7. Behandeltarieven:

  • Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
  • Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
  • Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.

Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
www.psychologenpraktijkhendriks.nl

8. Kwaliteitswaarborg

Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:

Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
De beroepscode van mijn beroepsvereniging

Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
www.psynip.nl

9. Klachten- en geschillenregeling

Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
De beroepsvereniging NIP. Link naar website: www.psynip.nl

10. Regeling bij vakantie en calamiteiten

10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij Naam vervangend behandelaar:

De huisarts. Indien er sprake is van langdurende ziekte zal ik in overleg gaan met psychologen van de intervisiegroep, in het geval het voorkomt dat er een cliënt is die zo lang niet kan wachten. Over vakantie worden cliënten ruim van te voren ingelicht en de afspraken worden hier om heen gepland. Bij crisis kunnen cliënten doorverwezen worden door de huisarts naar de crisisdienst van GGZ Noord Holland Noord.

10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja

II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk doorloopt

11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.psychologenpraktijkhendriks.nl

12. Aanmelding en intake

12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):

De aanmelding verloopt ofwel via een van de huisartsen op het eiland ofwel via eigen aanmelding door de cliënt per mail of telefonisch. Na aanmelding neem ik telefonisch contact op of mail ik terug om ofwel door te verwijzen, ofwel op wachtlijst te plaatsen, ofwel een afspraak te maken voor een intake. Zowel de intake als de behandeling wordt door mij uitgevoerd.

12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja

13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja

13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja

13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als volgt:

Tijdens de intake leg ik uit wat de procedure is. Na de intake stel ik een behandelplan in een brief naar de huisarts op, die ik doorneem met de cliënt, voordat ik de brief naar de huisarts stuur. Ik leg uit welke technieken of protocollen er mogelijk zijn en kies met de cliënt samen uit welke het meest passend is. Ik leg uit wat de technieken en protocollen inhouden en geef desgewenst een link door voor verdere informatie.

13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):

Tijdens de behandeling evalueren we regelmatig of de behandeling nog zoals gewenst loopt; tenminste halverwege en twee sessie voor het einde van de behandeling wordt er aan herinnerd hoeveel sessies er nog zijn. Er wordt een terugvalpreventieplan opgesteld tijdens de behandeling. Eventuele ontwikkelingen en/of aanpassingen m.b.t. het behandelplan worden besproken. Er worden van toepassing zijnde vragenlijsten gebruikt. De ROM wordt ingezet d.m.v. de gebruikelijke klachtenlijsten.

13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten, medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:

4-5 sessies en de 8ste of 9e sessie. Dit kan echter wisselen, al naar gelang de ingeschatte behandelduur, de voortgang en de behoefte van de cliënt.

13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):

Aan het einde van de intake en minstens drie sessies vraag ik uit hoe de sessie was of hoe de behandeling wordt ervaren, of de cliënt hier iets aan gehad heeft of denkt te hebben, of er zaken zijn die anders kunnen. Aan het einde van elke sessie vraag ik of er nog zaken zijn die zijn blijven liggen.

14. Afsluiting/nazorg

14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja

14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja

14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja

15. Omgang met patientgegevens

15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals:
Ja

15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle):
Ja


15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja

III. Ondertekening

Naam: L.S. Hendriks
Plaats: Oosterend nh
Datum: 13-08-2022

Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld:
Ja

Copyright © 2024, Psychologen Praktijk Hendriks. Alle rechten voorbehouden.

Website door Webjongens